|
Historia Wielunia Pierwsze i jedyne na świecie forum poświęcone przeszłości Wielunia i okolic.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jermar
Wójt
Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Nie 16:43, 18 Mar 2007 Temat postu: Droga Krzeczów-Broników |
|
|
W nawiązaniu do wątku o wyzwoleniu i walkach w Krzeczowie w styczniu 1945 roku chciałbym zwrócić się do Was z pytaniem dotyczącym odcinka betonowej drogi pomiędzy Krzeczowem i Bronikowem. W opracowaniu o Krzeczowie pojawia się wzmianka o niemieckim polowym lotnisku. Osobiście wydaje mi się, żę owe betonowe płyty występujące na odcinku drogi mogą mieć z tym związek. Od kiedy sięgam pamięcią droga ta zawsze istniała w takiej formie, czyli z betonowym odcinkiem. Płyty te wykonane sa z bardzo dobrej jakości betonu i nawet ząb czasu niewiele je nadwyrężył. Również rozmiary są podobne do tych spotykanych w niemieckich obiektach wojskowych na Pomorzu czy Dolnym Sląsku. Być może ktoś z forumowiczów wie coś więcej w tym temacie.
Poniżej zdjęcia omawianego odcinaka drogi:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Wojtek
Rajca
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 230
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 17:54, 19 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Nie wiem, Jermar, jak daleko sięgasz pamięcią, ale może warto zapytać starszych mieszkańców tej okolicy o okoliczności powstania tej dziwnej drogi.
Ja nic pewnego na ten temat nie wiem. Twoja hipoteza jednak wydaje się bardzo prawdopodobna. Kiedyś wielokrotnie jeździłem rowerem po tej drodze. Faktycznie jest prosta, równa i starannie wykonana. O ile pamiętam, betonowy jest tylko ten fragment wśród pól, w lesie wygląda to inaczej. Trudno mi zatem znaleźć powód, inny niż wojskowy, dla którego w tym miejscu wykonano taką drogę z betonu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mex92
Mieszczanin
Dołączył: 30 Paź 2006
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Pon 19:32, 19 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Droga dużo trwalsza niż nasz dzisiejszy asfalt:)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tadeusz
Burmistrz
Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń&Łódź
|
Wysłany: Pon 20:49, 19 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Solidna niemiecka robota, zapewne. A ile to ma szerokości? (czytaj: czy mógł z tego wystartować samolot?) Czy też to raczej droga, którą dojeżdżano do lotniska polowego? Z tego co udało mi się zobaczyc na mapie to orientacja wschód-zachód, a więc pod tym wzgędem by pasowało na pas startowy.
Z podobnymi rozwiązaniami spotkałem się w Mazurskich lasach. W środku lasu zaczyna się betonowa droga, szersza od dróg łączących okoliczne wioski. Tu i ówdzie "zatoczki", pewnie miejsca, na których parkowały samoloty.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jermar
Wójt
Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Sob 11:42, 19 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Przejeżdżałem ostatnio tą drogą i pokusiłem się, aby pomierzyć betonową płytę i okazało się, że ma ona 6 m długości i 2,5 m szerokości, łącznik asfaltowy pomiędzy płytami ok. 20 cm. Jak wynika z pomiaru całkowita szerokość ponad 5 m. Osobiście wydaje mi się, że samoloty myśliwskie używane wtedy przez Niemców nie miałyby żadnych problemów ze startami i lądowaniami na takiej drodze. Domniemywam, że również lekkie bombowce mogły z niej korzystać. Jeżeli chodzi o zatoki dla lądujących samolotów mogły znajdować się po lewej i prawej stronie, po prostu na utwardzonym polu. Znając doskonałe elementy maskujące stosowane przez Niemców sądzę, że ukrycie kilku maszyn nie powinno sprawiać im problemów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Morgoth
Mieszczanin
Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Parcice / Wrocław
|
Wysłany: Pon 20:04, 21 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Identyczna nawierzchnia istnieje na odcinku drogi Parcice - Skomlin. Zastanawia mnie jednak czy droga ta pochodzi z okresu 2 wojny światowej czy też PRL-u.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tadeusz
Burmistrz
Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń&Łódź
|
Wysłany: Sob 1:53, 26 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Morgoth daj zdjęcia. Spróbujemy zobaczy czy w PRLu zrobili tę nawierzchnię.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jermar
Wójt
Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Wto 9:28, 17 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Ostatnio jechałem drogą ze Skomlina do Parcic i poniżej zamieszczam kilka fotek odcinka betonowego, o którym wspominał Margoth. Droga bardzo podobna do tej pomiędzy Krzeczowem i Bronikowem, choć wydaje się, że stan zachowania dużo gorszy. Powiedziałbym, że materiał z jakiego wykonano płyty taki sam, choć sporo płyt jest popękanych. Widać większe działanie erozji, być może ma to związek z tym, że droga w dużej mierze zlokalizowana jest w lesie i woda oraz wilgoć dłuzej utrzymuje się na jej powierzchni.
Zdjęcia wykonane w kierunku Skomlina
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Zdjecia wykonane w kierunku Parcic
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcie płyty
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Ponadto jako ciekawostka, w okolicach początku drogi betonowej patrząc w kierunku Parcic, po prawej stronie w lesie znajduje się betonowy słupek zakończony metalową gałką. Czyżby miał on związek z drogą, czy może jest to słupek używany przez leśników, czy to może oznaczenie punktu wysokościowego. Szczerze mówiąc widzę taki rodzaj słupka po raz pierwszy. Może ktoś z forumowiczów będzie mógł określić jego przeznaczenie
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jermar
Wójt
Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Pią 16:30, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Wczoraj rozmawiałem z człowiekiem zamieszkałym na Bagatelce, to niewielka wioska pomiędzy Sokolnikami, a Czastarami i spytałem o drogę pomiędzy Parcicami i Skomlinem. I co się okazało, stwierdził, że w latach osiemdziesiątych (1984-1986) pracował w Skomlinie i jeżdził ta drogą. Pamięta jak drogowcy wykonywali betonowy odcinek. Twierdzi, że nie były to gotowe płyty dowożone na miejsce lecz płyty wylewane były wprost na drodze. Jak sobie przypomina juz wówczas ludzie mówili, że budowany jest pas startowy dla lotnictwa.
Także myślę, jeżeli pamięć tego człowieka jest niezawodna to należałoby obalić hipotezę o wojennym okresie powstania tej drogi, a co za tym idzie biorąc pod uwagę podobieństwa z droga Krzeczów-Broników również najprawdopodobniej ta droga została wykonana w czasach PRL-u.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz
Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń, a jakże :)
|
Wysłany: Pią 16:33, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
byłoby to dość prawdopodobne - za czasów PRL utrzymywano tajne Drogowe Odcinki Lotniskowe (DOL) - tymczasowe lotniska
pamiętam nawet jakieś reportaże ze Skrzydlatej Polski z ćwiczeń na jednym z takich DOL-i, ujawnionym dla prasy
być może i pod Wieluniem powstały takie ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz
Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń, a jakże :)
|
Wysłany: Pią 16:37, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
chociaż w spisie w Wikipedii go (ich) nie ma
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz
Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń, a jakże :)
|
Wysłany: Pią 16:43, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
a tu Su-czka na DOL-u
a tu MiG 29
zdjęcia z DOL-u "Kliniska" z 2003 r.
tu więcej zdjęć
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz
Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń, a jakże :)
|
Wysłany: Pią 16:48, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
a tu aktualna podstawa prawna
Dz.U.04.34.294
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lutego 2004 r.
w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach
(Dz. U. z dnia 4 marca 2004 r.)
Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
(...)
§ 2.
Użyte na potrzeby rozporządzenia określenia oznaczają:
1) drogownictwo - dział budownictwa obejmujący projektowanie, budowę i utrzymanie dróg kołowych oraz administrowanie i zarządzanie infrastrukturą drogową;
2) drogowy odcinek lotniskowy - odcinek drogi publicznej przystosowany do startów i lądowań samolotów wojskowych;
(...)
§ 31.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.
________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Grzegorz Nowak (W) dnia Sob 19:10, 21 Lip 2007, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tadeusz
Burmistrz
Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń&Łódź
|
Wysłany: Pią 23:18, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Grzesiu, wybacz, ale chyba upały ci zaszkodziły! To już linka dać nie można?!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz
Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieluń, a jakże :)
|
Wysłany: Sob 8:07, 21 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
wybaczam - nie zaszkodziły
zboczenie zawodowe się odezwało
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|